Traditionellt från Lettland

Tautumeitas

Songs from Auleja

Skivbolag: CPL-Music
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 20 feb 2020

Detta album är en hyllning till den lilla öst-lettiska byn Auleja och dess unika och rika folkmusikarv som bevarats över generationerna. Särskilt till folkmusikgruppen Aulejas Sievas (Kvinnorna från Auleja) och dess tre generationer av sångerskor som bevarat en av Lettlands äldsta folkmusiktraditioner.

Deras sångstil skiljer sig både från andra öst-lettiska stilar i området Latgale (där Auleja ligger) och från sångstilar som är mer vanliga i andra delar av Lettland. Det karaktäristiska är behagliga melodier till mångstämmig sång. Skillnaderna ligger i melodierna och i vokalharmonin.

Det var om Aulejas Sievas och deras unika, ålderdomliga och vokala sångstil (kallad ”bolss”) som Tautumeitas-medlemmen Asnate Rancānes gjorde sitt examensarbete under sina folkmusikstudier. I arbetet ingick att ordna en konsert och den tillägnades sångerna och sångerskorna från Auleja. Denna konsert var på sätt och vis också startskottet för gruppen Tautumeitas som inspirerats av den traditionella sångstilen från Auleja. Nu bestämde sig Tautumeitas att spela in dessa sånger som sjöngs under konserten och ge ut dem som album.

På tidigare plattor har Tautumeitas förstärkt sin folkmusik med bland annat dragspel, fioler och slagverk. Den här gången är de helt vokala, endast med sin omfångsrika stämsång som grund. De sjunger bland andra bröllops- och årstidssånger från Auleja på ett traditionellt sätt, med vördnad och kärlek. Precis som Aulejas Sievas har sjungit i alla tider. Här är Tautumeitas i kärnan av sina folkmusikaliska rötter utan moderna effekter eller hjälp av instrument. Det låter mer dämpat än på tidigare plattor, men man känner av den stora respekten mot traditionen.