Songs by saxophonists
Saxofonen i fokus

Leander 4

Songs by saxophonists

Skivbolag: Imogena
Publicerad: 26 maj 2023

Nytt album från Jazz Preachers-bekante Göteborgssaxofonisten Rune Leander, som även trakterar flöjt på en skiva som spelats in i Studio Epidemin i hemstaden. I hans kvartett ingår några riktiga ess: Tommy Kotter på Fazioliflygel, Yasuhito Mori på kontrabas och Anders Kjellberg på trummor. Tre egenkomponerade låtar varvas med två nummer signerade Jan Forslund och en sak av Börje Fredriksson. Mori får glänsa lite extra i just Fredrikssons Blues for bass. Bland de svenska bidragen är de två balladerna Höstballad (av Forslund) och Lördagsballaden (skriven av Leander till tv-programmet Gomorron Sverige) särskilt intagande.

De svenska kompositionerna smälter in bra bland lånade låtar som Fear of roaming av Seamus Blake (som även finns inspelad med Sangha Quartet, där Blake ingick). Just den låten har saxofonisten Blake även lirat med svenska Landæus Trio.

Gamla Blue Note-pärlor dammas också av. Detta i form av Hank Mobley (upptemponumret This I dig of you från saxofonistens Miles Davis-kompmusikertäta album Soul station som kom 1960), Wayne Shorter (Edda, som först spelades in av trumpetaren Lee Morgan till 1966 års platta The Rumproller), Joe Henderson (den fina Serenity från saxofonistens tredje album In ’n out, från 1964). Tillbaka-lutad bop så det förslår.

Ett aningen modernare Blue Note-nummer av Joe Lovano avslutar en angenäm jazzplatta: Blackwell’s message, en hyllning till jazztrummisen Ed Blackwell – som bland annat spelade med Ornette Coleman i många år – från 1994 års Tenor legacy.