Dansgolvsguld Lira Gillar

Mogadisco – Dancing Mogadishu

Somalia 1972–1991

Skivbolag: Analog Africa
Recenserad av: Kalle Tiderman
Publicerad: 21 feb 2020

Länge har det varit tyst på musikfronten från Somalia. Grannlandet Etiopien finns grundligt skildrat i serien Éthiopques medan musiken från Afrikas horn är okänd. Men nu verkar något ha hänt. Samlingar med ögonbrynshöjande musik har plötsligt börjat dyka upp. Dels har Ostinato Records givit ut Sweet as broken dates (se Lira #4 2017), dels har Analog Africa givit ut musik med ett av banden här, Dur-Dur Band (Lira #5 2018). Och Awesome Tapes from Africa har haft lite gräsrotsaktivitet.

Man får vara tacksam att producenten Sami Ben Redjeb gjort sig besväret bakom Mogadisco. Han tog sig till Somalia och besökte med risk för eget liv och under skydd av beväpnade vakter Radio Mogadishu, gick igenom rullar med ”strange music” tillsammans med arkivarier som sedan inbördeskriget bröt ut 1991 bevakat bandarkivet med livet som insats. Ibland, strandsatt på hotellet, gick han igenom lådvis med kassetter från Somalias genompiratiserade musikindustri.

Fynden är kort sagt fantastiska. Jämfört med Broken dates-samlingen från 2017 är ljudet här betydligt bättre, mindre känsla av svunnen tid. Musiken drar ofta åt soul och reggae, ibland finns lite retro-futuristiska elgitarr- eller syntslingor som tidsmarkör, annars är musiken påfallande jämn i kvalitet och sound, trots att samlingen täcker nästan tjugo år. Här finns både Dur-Dur Band, deras föregångare Bakaka Band och fantastiska låten Check up your head med Mukhtar Ramadan Iidi. Han sjunger på engelska och har, liksom många andra vokalister, roterat mellan flera av de större banden. Redjebs matiga texthäfte bringar ordning i röran (stort plus för de nygjorda intervjuerna), samtidigt som detta rimligen bara är toppen av ett isberg, mitt i östra Afrika.