Sleep deprivation
Dansmusik för nattbilister

Vicki Swan & Jonny Dyer

Sleep deprivation

Skivbolag: Wet Foot Music
Publicerad: 29 maj 2020

Paret Vicki Swan och Jonny Dyer har gjort en skiva för alla musiker som, liksom de själva, vanligtvis har en lång och sen bilfärd hem efter en spelning. Skivans tio spår flyter sömlöst i dryga timmen och har satts ihop för att hjälpa till att hålla sig vaken under de långa timmar då det inte lämpar sig att nicka till.

Samtidigt är skivan också resultatet av Vickis och Jonnys senaste lilla besatthet, contradance, en form av linjedans utan fast partner, som har sitt ursprung i skotsk och engelsk country dancing och franska danser från 1700-talet. Sleep deprivation är ett konceptalbum för kontradansare.

Efter ett stillsamt gitarrintro sätter dansandet igång med en flödande reel med nyckelharpa och gitarr i bästa Väsen-stil; Vicki och Jonny är på många sätt Storbritanniens Väsen-duo, samtidigt som de är ett unikum på sina egna breddgrader; soundet är speciellt och eget och de trakterar flera instrument var (Vicki nyckelharpa, ståbas och flöjt, Jonny piano, bouzouki, gitarr, mandolin, citole, lyra och slagverk). Reel övergår i hypnotiskt repetitiv jig på flöjt och piano, och så går den lustiga, medryckande dansen med jigs och reels som avlöser varandra.

Skivans centrala positioner innehas av Medieval contra och Caucasia contra. Ledmotivet på den första framförs på en antik lyra, enkelt och effektivt – med efterföljande variationer – tills en medeltida citole och nyckelharpan smygs in för att senare backas upp av piano och bas. Övergången till Caucasia contra får gradvis ökad grekisk/orientalisk klang innan melodin tar fart, med kaukasisk-inspirerad sång. Allt är välspelat och medryckande; titelspårets akustiska rockande sömnbrist (på piano, bouzouki och nyckelharpa) är rena knockouten. Att all musik är komponerad av Jonny Dyer gör saken bara mer imponerande.

Det kommer ett vals-set mot slutet, på nyckelharpa, flöjt och piano, som för tankarna tillbaka till Skandinavien, och det bjuds även på en sång om att skaka sina gamla ben till rytmen och dansa, även om budskapet känns lite onödigt, eftersom hela skivan uppmanar till dans!