Seven
Jazz

Cameron Graves

Seven

Skivbolag: Mack Avenue
Publicerad: 28 maj 2021

Pianisten Cameron Graves är en del av West Coast Get Down, det Los Angeles-baserade jazzkollektivet som står mitt i den bubblande grytan där nutida jazz osar hett, så hett. Gruppen har hörts ihop med artister av kalibern Chaka Khan och Prince, men dess medlemmar har även utmärkt sig som skiv- och liveartister på egen hand. Basisten Stephen ”Thundercat” Bruner har släppt ett par mycket uppmärksammade album, och saxofonisten Kamasi Washington har till synes alla en åsikt om.

Washington dyker upp på två låtar på Cameron Graves nya album. Inte att undra på, då West Coast Get Down ofta spelar in många dagar i ett sjok och därur formar material till medlemmarnas egna skivsläpp. Här, på uppföljaren till 2017 års Planetary prince, ligger emellertid fokus på Graves egen kvartett.

”Thrash-jazz” har denna högintensiva musik kallats. För här går det undan, och det sprakar av elektricitet. Cameron Graves själv väljer dock att spela akustiskt piano mitt i öset. Med tanke på efternamnet är det ju passande att herr Graves har lyssnat så mycket på metal och annan gitarrstinn rockmusik, som Pantera och det ofta så intrikata svenska bandet Meshuggah. De influenserna hamnar i samma starkt kryddade gryta som hiphop, soularvet efter pappa sångaren Carl Graves, och så klart de viktiga ingredienserna Mahavishnu Orchestra, Return To Forever och Weather Report. Tillsammans bildar detta en helt egen fusion, som dock inte glömmer bort melodierna.

Har du hört Thundercat har du ett hum om vad som väntar, men det ångar ändå mer jazz ur de djupa tallrikar Cameron Graves langar fram här.