Skivrecension

Secrets of Inanna
Klangrikt och kantigt piano Lira Gillar

Connie Han

Secrets of Inanna

Skivbolag: Mack Avenue
Format: CD/LP/DL
Recenserad av: Bengt Eriksson
Publicerad: 18 nov 2022

Dela den här recensionen:

Först Inanna, som nämns i albumets titel. Inanna (ibland Ishtar) var en gudinna i det historiska Sumer/Mesopotamien, förknippad med kärlek, krig och fruktbarhet, skönhet, sexualitet och gudomlig rättvisa. Sammanfattat: kraft och styrka. På Secrets of Inanna finns flera stycken – som Underworld och Enki’s gift (komponerad av Connie Han), Nishibur’s lament och Dumuzi of Uruk (av Bill Wysaske, producent/trumslagare) – med direkt anknytning till Inanna.  

Amerikanskan Connie Han är en berättande pianist, vars toner, ljud och klanger förmedlar ordlösa tankar och berättelser om den mytologiska Inanna. Också en klangrik pianist, som både på akustiskt piano och Fender Rhodes spelar ljud och klanger minst lika mycket som toner. Med klangerna följer rytmerna. Hon spelar så kantigt rytmiskt med ojämna markeringar och varierande pauseringar.

Även jag, medlem i elpianots anti-fanclub, uppskattar klangerna från just hennes elpiano. Några spår, till exempel Morning star (av pianisten Rodgers Grant), går bakåt i jazzhistorien och blir jazz enligt traditionen. Här medverkar också tenorsaxofonisten Rich Perry med ett varmt, lyriskt solo. Men vad gör hennes högerhand? Som ackompanjerande pianist spelar Connie Han liksom sina egna ackord, ja, liksom en annan låt bredvid huvudlåten.  

Spännande, vilken egenartad jazzpianist. Desert air är ännu en komposition av ännu en pianist, nämligen (säkert en av Connie Hans förebilder) Chick Corea.


Fler recensioner

Annonser