Fantasy-folk progressivt

In The Labyrinth

Samas Antaral

Skivbolag: Transubstans Records
Recenserad av: Fredrik Thidell
Publicerad: 1 jun 2018

”Tala, vän, och stig in!” är citatet som dyker upp i huvudet när man ser framsidan på In The Labyrinths femte album. Inte helt fel tänkt känns det som, för detta är en skiva som tar dig med i en saga i sann Tolkien-anda som skrevs av Stefan Ottman, nuvarande medlem, och den före detta gruppmedlemmen Mikael Gejel. Sagan publicerades i ett fantasy-magasin som hette Drömskrinet på 1980-talet. Tiden är en viktig komponent i skapandet av den här skivan för det finns inspelningar som härrör ända tillbaka till tidigt 1970-tal. Flera övriga delar spelades in på 1990-talet och nu i år föll alla bitar på plats som ledde fram till denna tjugospåriga skiva.
Det är en mycket intressant skiva att ta sig an för det vimlar av musikaliska referenser. Bo Hansson och Mike Oldfield för att nämna några artister. En stor musikalisk influens är modernare turkisk musik men man hittar även tydliga spår av musik från Sydamerika och Indien. Ett spår är en ren medeltida ballad, så kort sagt hämtas inspiration från hela världen och olika tidsåldrar för att sammanfogas mycket väl till den musikaliska helhet som Samas Antaral utgör.
Vill man fördjupa sig i vad varje låt handlar om eller har sitt ursprung i rekommenderas ett besök på bandets hemsida. Det ger ett ytterligare djup till upplevelsen.
Skivan är välproducerad både förpackningsmässigt och ljudmässigt. Varje enskilt instrument ur den digra instrumentpaletten får göra sig hörd. Så häll upp din favoritdryck, slå dig ner i favoritfåtöljen och låt dig svepas med på en spännande resa!