Skivrecension

Salvator Mundi
Koralmusik möter jazz

Mark Lockheart & Roger Sayer

Salvator Mundi

Skivbolag: Edition Records
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 16 sep 2019

Dela den här recensionen:

Londons Temple Church är platsen där Da Vinci-koden utspelar sig. Inte för att det stör vid lyssningen av föreliggande cd. Saxofonisten Mark Lockheart möter på den här skivan kyrkans organist och musikaliske ledare Roger Sayer. De framför klassiska stycken plus tre nyskrivna verk av kompositören John Ashton Thomas, som också kläckte idén till projektet. Det här är koralmusik med jazzskruv och en modern touch. Thomas Tallis (1505–1585) verk Third tune for Archbishop Parker’s psalter och Henry Purcells (1659–1695) Dido’s lament är bara två exempel på rörande musik som med varsam hand uppdateras här.
Mark Lockheart blåser dammet av den gamla musiken, men utan att våldföra sig på den. I alla fall låter det så i mina öron. Den stillsamma inledningen, med den viktorianska kompositören Charles Villiers Stanfords (1852–1924) Beati quorum via visar vägen framåt. Pianisten Kate Williams pianotrio utgör grunden, med tillägg av snygga stråkar i litet format. Vi hör även låtar signerade Victor Jara och Antônio Carlos Jobim. Kate Williams far, den kände klassiske gitarristen John Williams, gästar också.


Fler recensioner

Annonser