Hulbækmo & Jacobsen Familieorkester

Rundsnurrknurr

Skivbolag: Heilo
Format: CD/DL släpps 15 mars
Recenserad av:
Publicerad: 23 feb 2024

Det är sannerligen en musikalisk familj som nu ger ut en gemensam skiva. Det norska paret Tone Hulbækmo och Hans Fredrik Jacobsen är mångsidiga folk- och medeltidsmusiker, sonen Hans är verksam i en mängd band inom såväl jazz och fri impro som folkmusik, och lillebror Alf är kantor. Nu har den sistnämnde dock lämnat kyrkorgeln utanför och fokuserar i stället främst på ett betydligt mindre instrument. Han är nämligen även en lysande munspelare, vilket han visar redan i skivans inledande vals, komponerad av brorsan Hans.

Hela sjutton låtar trängs på en timme, alla fyra i familjen har skrivit en eller några var och de övriga är traditionella folklåtar. Varenda spår får en egen karaktär, inte bara genom vitt skilda stämningslägen utan också genom att knappast något har samma instrumentering som ett annat. Familjemedlemmarna är nämligen multiinstrumentalister av rang.

Klassikern Imeland og grimeland görs i en avskalad, suggestiv version där harpans melodi möter luftiga slagverk och råa munspels- och durspelsackord, och Storhurven spelas på två saxofoner, tramporgel och berimbau på ett sätt som påminner om Filarfolket. Olika flöjter, säckpipa, oud, dragspel, lyra, trumset, en mängd handslagverk, mungiga och piano förekommer också, och många låtar präglas av både sväng men också en rejäl dos humor i arrangemangen.

Det händer många oväntade saker, som i titelspåret där Alfs growlande munspelande får sällskap av en minimalistiskt repetitiv flöjtstämma för att plötsligt övergå i rejält ös med virveltrumma och tutande tramporgel.

Rundsnurrknurr är en skiva som ständigt bjuder på stor omväxling men framför allt på musicerande på oerhört hög nivå, ja rentav mästerlig.