Rose in June
Folklig storbandsledare

Jon Boden & The Remnant Kings

Rose in June

Skivbolag: Hudson
Publicerad: 20 feb 2020

Från duo till folkstorband, till soloartist, till ännu ett folkstorband. Det är tydligt att Jon Boden trivs i det stora formatet. Bara några år efter storbandet Bellowhead lade ner satte han ihop ännu en månghövdad grupp, The Remnant Kings, för att spela in en postapokalyptisk trilogi av vilken hittills två delar har fullbordats. När Boden och Kungarna for på turné kom även annat material med på spellistan och Rose in June dokumenterar flera av dessa sånger och låtar, inspelade i studio.

Albumet består av traditionella och egna spår plus ett par covers. Boden är fortfarande den passionerade estradören och sångaren, med stora inslag av drama i rösten. Det finns kabaret och folk i hans teatrala framföranden medan musiken även inkorporerar psalmer, pop, rock, jazz, filmmusik och klassiska tongångar.

Liksom Bellowhead har Remnant Kings både en stråk- och en brassektion, gitarr, bas och trummor. Paul Sartin och Sam Sweeney känns igen från Bellowhead men där den förre fortfarande spelar oboe och fiol är den senare huvudsakligen gruppens trummis. Richard Warrens distade gitarr, stråksektionen och Sartins oboe står ut – arrangerade till perfektion – inte minst på den episka, tio minuter långa titellåten.

Sångerna från Songs from the floodplain är oklanderligt framförda – speciellt Going down to the wasteland – liksom de två spåren knutna till trilogins andra del, Afterglow. All hang down är Frälsningsarméns brassband när de spelar funk och stråksektionen äger Rigs of the time. Men covern av Kate Bushs Hounds of love, kompad av en concertina-kvintett, kan definitivt klassas som annorlunda.