Skivrecension

Rhythm revolution
Afrobeat

Ferry Djimmy & His Dji-Kins

Rhythm revolution

Skivbolag: Acid Jazz
Format: CD/LP/DL 
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 18 nov 2022

Dela den här recensionen:

Brittiska Acid Jazz gräver fram en bortglömd afrobeat-klenod från 1975. Gitarristen, saxofonisten, keyboardisten, trummisen – ja, multibegåvningen – Ferry Djimmy hette egentligen Jean Maurille Ogoudjobi. Med sina Dji-Kins skapade han i Paris och senare hemma i Benin en rockigare variant av Fela Kutis patenterade afrobeat. Han fick smeknamnet Ferry Djimmy (”Snälla förlåt mig”) under skolåren då disciplinen inte var den bästa.

Då är disciplinen desto bättre på de här inspelningarna, även om de stundtals är nog så stökiga. Ljudkvaliteten är såklart inte av 2022 års snitt men det bidrar bara till charmen när jag lyssnar till dessa snabba, energiska låtar. Rå funk (hör When I come in the road), tunga gitarrer och en sjuhelsikes attityd genomsyrar soundet på Rhythm revolution. Influenser märks från James Brown och Jimi Hendrix också. Det blev bara en lp och några singlar; allt finns samlat här.

Under Parisperioden arbetade artisten som polis, han var till och med livvakt åt dåvarande borgmästaren Jacques Chirac. Hemma i Benin igen fann Ferry Djimmy att hans musik utsetts till propagandamaterial av nationens starke man Mathieu Kérékou – en ung Angélique Kidjo flydde landet – men det blev inga framgångar trots maktens marknadsföring. 1977 flyttade Djimmy till grannlandet Nigeria, där han senare dog av hjärtfel 1996.


Fler recensioner

Annonser