Rated: PG
Filmmusik

Peter Gabriel

Rated: PG

Skivbolag: Real World
Publicerad: 18 sep 2020

Peter Gabriel har alltid varit intresserad av film. Han studerade ämnet innan gruppen Genesis blev ett heltidsjobb, och det var till stor del möjligheten att arbeta med film som gjorde att han lämnade gruppen 1975. Som soloartist har han ansvarat för musiken till fyra långfilmer: Birdy, Passion, OVO och The rabbit-proof fence (utgiven under namnet Long walk home) och bidragit med sånger till många fler.

I fjol samlades tio tidigare outgivna, fristående sångbidrag på en specialpressad lp, för att säljas på den årliga Record Store Day. Nu finns den även på cd. Under det fyndiga namnet Rated: PG (där PG står för Parental Guidance – ungefär ”i föräldrars sällskap” – en av åldersbegränsningarna för film i Storbritannien) samlas sånger som sträcker sig så långt som 36 år tillbaka; från actionfilmer och romantiska dramer till tecknade filmer och politiska dramer.

De flesta genomsyras av Gabriels intresse för etniska rytmer och teman, vilket tydligast kommer fram på skivans mest utstående spår, Taboo (från Natural born killers), en dramatisk och ödesmättad komposition med sång av Nusrat Fateh Ali Khan, den funkiga Walk through the fire (från Against all odds) och en lätt annorlunda version av live-favoriten In your eyes (från Say anything) med Youssou N’Dour.

That’ll do, från Babe 2: Pig in the city, låter både irländsk (uilleann pipes) och brittisk (brassband), men det hörs att det är en Randy Newman-komposition. Everybird (från Birds like us) är en klassisk Gabriel-ballad. Nocturnal (från Les morsures de l’aube) hade platsat på vilket som helst av Gabriels soloalbum. Down to earth (från Wall-e) har drag av sextiotalspsykedelia men drivs av afrorytmer som förstärks av Soweto Gospel Choir.

Eftersom sångerna täcker en så vid tidsperiod, och det enda gemensamma de har är att de skrivits för filmer, känns materialet lite spretigt. Men som bevis på Gabriels spännvidd och konsekvens är Rated: PG en relevant samling som kan intressera fler än hans största fans.