Raise the roof
Välproducerad americana

Robert Plant & Alison Krauss

Raise the roof

Skivbolag: Warner
Publicerad: 18 feb 2022

Robert Plants och Alison Krauss namn på ett skivkonvolut fungerar sedan länge som en musikalisk kvalitetsstämpel. En garant för att innehållet är välproducerat, med endast de finaste råvarorna, helt fritt från konstgjorda tillsatser.

När nu rockguden Plant och bluegrasslegendaren Krauss följer upp det hyllade samarbetet Raising sand från 2007 är mycket sig likt. Då liksom nu handlar det uteslutande (bortsett från en låt) om personliga tolkningar av covers, noga utvalda av producenten T Bone Burnett, som även den här gången svingar sin magiska taktpinne över hela produktionen och får helheten att låta enastående. De individuella insatserna är självklart också prickfria. Marc Ribot och Bill Frisell briljerar på twangig gitarr, Victor Krauss låter som om han föddes med en ståbas i näven och Joe Bellerose får trummor och perkussion att svänga lika taktfast som ett schweizerur. Stuart Duncan förhöjer hela smakupplevelsen likt ett dyrt vin med briljanta inspel på banjo, mandolin, fiddle och cello – och Plant och Krauss låter precis så bra som bara Plant och Krauss kan låta.

Kort sagt: det finns inget att anmärka på. Egentligen. Det är bara det att det emellanåt är lite för perfekt. Visst, här finns fenomenala tolkningar i Quattro (World drifts in), Trouble with my lover och You led me to the wrong. Och i High and lonesome, signerad Plant och Burnett, blir det riktigt energifyllt när duon slänger i en överraskande skvätt tabasco i den för övrigt välbekanta anrättningen. Personligen hade jag uppskattat ännu lite mer av den varan.