Jazz Lira Gillar

Lindha Kallerdahl / Ingebrigt Håker Flaten / Andreas Werliin

Rainbow

Skivbolag: Hoob Records
Recenserad av: Peter Bornemar
Publicerad: 6 mar 2020

Skillnaden mellan att vara sångerska/vokalist och röstkonstnär kan vara flytande, samtidigt som få kan konsten att befinna sig i och behärska båda attributen på en och samma gång. En som definitivt gör det, och gjort så rätt länge, är Lindha Kallerdahl, som 2001 fick ta emot utmärkelsen Jazz i Sverige och skivdebuterade i eget namn (då som Lindha Svantesson) med albumet Far from heaven på Caprice.

Redan på debuten fanns starka antydningar till de högst personliga tolkningar av jazzstandards som hon, parallellt med de avtryck hon gjorde med egna vokalimproviserade kompositioner, på ett synnerligen kreativt och virtuost sätt utvecklade på Hoob-skivorna Gold, Let’s dance, Gold Quintet/Solo och senast på 2018 års finfina duoalbum The thrill is gone tillsammans med Fabian Kallerdahl.

I tätt och tajt samarbete med de förträffliga musikerna Ingebrigt Håker Flaten på bas och Andreas Werliin på trummor kom Lindha Kallerdahl i höstas med den aptitretande singeln Somewhere over the rainbow, vilken förebådade det extraordinära album som nu föreligger. Dock endast digitalt på nätet, vilket förstås är lite sorgligt för oss som gärna vill ha nåt att hålla i handen …

Musiken utgörs av sju sånger (varav en i två tagningar), som förutom Somewhere over the rainbow även innehåller unika tolkningar av standardlåtar som Nature boy och You don’t know what love is. För att inte tala om hur Lindha Kallerdahl och hennes parkamrater skänker nytt vådligt djup åt Nancy Wilsons sångnummer Never will I marry eller Ella Fitzgeralds Spring can really hang you up the most.

Kraften i framförandet är omtumlande, fyllt av egensinne och en dynamik med enorm spännvidd. Även om Kallerdahls passionerade och extremt expressiva röst utgör det starkaste magnetfältet i sångerna, är den starkt lierad med spelet från Flaten och Werliin, vilka förhåller sig lika förbehållslöst frispråkigt till de gängse tolkningarna som sångerskan tillika röstkonstnären Kallerdahl.