Recenserad av: Rolf Nilsén

Fariduddin Dagar
Dhrupad
Country & Eastern

Rahim Fahimuddin Dagar, Zia ­Fariduddin Dagar
Raag Komal Ri Asavari
Country & Eastern

Från den rika skatten av nordindisk klassisk musik kommer nu en rad skivinspelningar som har en del år på nacken, men som inte förlorat ett uns av intresse för det. Dagarfamiljen är en av de främsta traditionsbärarna inom dhrupadsång och spel på rudra veena. Det är några av familjens mest kända musiker som är huvudpersoner på skivorna. Den svenska worldmusic-pionjären Bengt Berger träffade flera av familjemedlemmarna för jämnt femtio år sedan och har nu släppt tre skivor med unika inspelningar gjorda i familjens hemmamiljö. Samtidigt utges på annat skivbolag två skivor inspelade 18 år senare (1986) i USA med Ustad Zia Mohiuddin, den kanske mest kände av familjens musiker. Alla dessa fem skivor är inspelade av lärjungar till musikerna i Dagar­familjen, lärjungar från västvärlden som fascinerats av den indiska musiken och låtit den prägla sina liv.
Enligt uppgift ska det finnas en tradition av 18 (!) generationer av musiker inom Dagarfamiljen före dem som framträder på dessa inspelningar. Många av dessa var hovmusikanter hos de lokala härskarna.
Dhrupadmusiken är djupt fascinerande och stimulerande att lyssna på om man gillar meditativ musik som bygger en stämning långsamt och varsamt i en inledande alap. De här inspelningarna är några av de bästa jag hört, och jag börjar förstå varifrån Bengt Bergers omfattande musikerbana härstammar när jag lyssnar på hans läromästare. Bergers inspelningar är gjorda spontant och i hemmiljö med en för dåtiden ­avancerad bandspelare. De amerikanska inspelningarna med Ustad Zia Mohiuddin har kanske bättre ljudkvalitet men känns inte lika intima. Men de är fantastiska, alla skivorna – dhrupad till you drop!