Solo-Siri

Maria Arnqvist

Presents Mary Rose & The Purple Quintet

Skivbolag: Sing a song fighter
Format: LP/DL
Publicerad: 23 feb 2024

Maria Arnqvist begår äventyrlig solodebut med en musik som öser ur många skilda källor. Friska droppar av jazz, folkmusik, kammarmusik, avantgarde, krautrock – allt detta rinner ned under Maria Arnqvists väl utvecklade musikaliska paraply.

Multiinstrumentalisten och kompositören Maria Arnqvist är kanske mest bekant som medlem i prisade duon Siri Karlsson, som redan den mixade liknande genrer och stilar efter eget huvud. Deras musik har med tiden kunnat höras i film och tv, i beställningsverk för radio och på teatern. Vi har även kunnat möta Maria Arnqvist i musikaliska kontexter som Wau Wau Collectif, Iiris Viljanen, Sagor & Swing, Sibille Attar och Viktor Brobacke & Trasiga Familjen.

Musiken på Maria Arnqvist Presents Mary Rose & The Purple Quintet är präglad av hur Arnqvists liv tett sig, med olika erfarenheter och inspirerande resor. Hon har reflekterat över uppväxtåren i Linköping och Boston, över tiden som musiklärare och kring upplevelserna från turnerandet i Västafrika. Inte så konstigt om dessa skilda erfarenheter i slutändan ger en genreupplösande musik.

Maria Arnqvist känns självklar och självsäker där vid pianot som bildar grundstommen för musiken på albumet. Arrangemangen är mångfasetterade och klangrika. De skapar atmosfäriska stämningar och känslolägen för Arnqvist att förföra oss med. Albumtitelns Mary Rose är en av de påhittade karaktärer vi möter under resans gång. Solopianostycken varvas med samspel med en kammarensemble där vi hittar bland andra Karin Hellqvist på fiol, Emma Augustsson på cello, Sousou Cissoko på kora och blockflöjt, Simon Svärd på lapsteel och gitarrer, och så skicklige Vilhelm Bromander på kontrabas.

Skivan är ett modigt musikaliskt redovisande av en persons intryck och uttryck, med musik som berör.