Shabaka
Percieve its beauty, acknowledge its grace
Skivbolag: Impulse!Format: CD/LP/DL
Recenserad av: Rasmus Klockljung
Publicerad: 31 maj 2024
Dela den här recensionen:
Shabaka Hutchings har under de senaste decenniet varit en av frontfigurerna i den Londonbaserade jazzscenen som satt rejäla avtryck internationellt. Med band som Sons of Kemet, The Comet Is Coming och Shabaka & The Ancestors har han gjort sig känd för sitt egensinniga och rytmiska saxofonspel, och när undertecknad stod en meter framför honom när jag såg Sons of Kemet live för ett antal år sedan beskrev jag det som en av de mest intensiva konsertupplevelser jag varit med om.
Nu är allt detta ett minne blott. De nämnda banden är nedlagda, och i en mycket läsvärd intervju i The Guardian nyligen säger Hutchings att han till och med lagt saxofonen på hyllan. Istället vill han fokusera på att lära sig spela traditionella flöjter från olika delar av världen, och nu får vi denna nya musikaliska vision på skiva. Här hörs japansk shakuhachi och andra bambuflöjter, quena, klarinett (och i ett enda spår även saxofon), tillsammans med gäster som Brandee Younger och Charles Overton på varsin harpa, Esperanza Spalding på bas, Jason Moran på piano, och många fler. Trummor förekommer knappt, i stället är det ofta avskalat och i vissa spår vävs musiken ihop med lästa texter.
Uttrycket och stämningarna är väldigt långt från Shabakas tidigare band, men den konstnärliga integriteten är lika stor nu som då. Det är minst sagt beundransvärt.