Skivrecension

Perceptive
Underhållande jazzfiol

Terese Lien Evenstad Quartet

Perceptive

Skivbolag: Jotun Records
Recenserad av: Leif Carlsson
Publicerad: 28 maj 2020

Dela den här recensionen:

Kanske för att förtydliga tankarna bakom skivan inleder låten Crossroads, med Anna Gréta Sigurðardottir på ett piano som gärna tar plats, följd av en frejdigt svängande fiol. Minns en godmodig Svend Asmussen och Jan Johansson som en gång i tiden göt liv inte bara i folkmusiken. Arvid Jullander på kontrabas får också sträcka ut. Peter Danemo på trummor är en gruppspelare som alltid är närvarande med inlägg så självklara att man knappt märker dem förrän man lyssnar noga. Ger musiken både sting, form och stadga. Terese Lien Evenstad spelar klassisk trivsam jazzfiol med stuns och tajming och har komponerat allt utom Carla Bleys Ida Lupino och Tailwind, där hon delat skrivandet med Alexander Ivarsson som färgar gruppklangen med basklarinett och klarinett.

Musiken är rotad i relativt modern traditionell jazz och de nio melodiska kompositionerna kliver lite nyfiket in på olika stigar, med folkligt vemod, med mörkare mossa på marken eller med raska promenader i sol, någon gång i bister motvind.


Fler recensioner

Annonser