Grekisk medelhavsresa

Pausis

Pausis

Skivbolag: Egen utgivning
Publicerad: 23 feb 2024

Pausis är ett musikerkollektiv från Thessaloniki i Grekland. De använder både antika och moderna instrument och gör ny musik som är inspirerad av medelhavskulturernas urgamla musikaliska arv.

Musiken centreras kring och leds av den antika lyran (gjord av en luthier – instrumentmakare – efter alla konstens regler), och spelas av gruppens huvudkompositör, Theodoros Koumartzis. Han ackompanjeras av ljuvligt vackra kvinnoröster, som stärker musikens uråldriga stämningar, samt klaviaturer, fiol, ståbas, slagverk och beats, som huvudsakligen underordnar sig lyran och rösterna, till förmån för de uråldrigt ljudande, ofta filmiskt atmosfäriska kompositionerna; Almanecer har en stark känsla av gruppen Dead Can Dance, som följde en liknande musa.

Pausis skivdebut tar oss ut på en musikalisk medelhavsresa bakåt i tiden, med utgångspunkt i Thessaloniki. Boudaries gör en kortare avstickare till Östeuropa, med duduk som ledinstrument.  Metamorphosis står ut som det modernaste spåret, med repetitivt piano, samplad röst och beats, vilket skapar en oväntad, oroande stämning; är det förvandlingen titeln anger?

Resan fortsätter med folksången Are mou rindineddha, sjungen på den gamla dialekten griko, som talades i Salento (halvön som utgör den italienska klacken); influenser från östra Europa möter distad elfiol! Campanas tar oss till Spanien, där titelns klockor (spelade på lyran) får sällskap av en starkt stämningsskapande sitar, innan vi återvänder till Thessaloniki på avslutande Awake, inspelad på Musernas Platå, på berget Olympos, de grekiska gudarnas boning.

Det är en spännande och intressant resa, och som alla sådana är den över alldeles för fort.