Padang moonrise: The birth of the modern Indonesian recording industry
Indonesiskt retrospektiv

Diverse artister

Skivbolag: Soundway
Publicerad: 24 feb 2023

Soundway har en fantastisk katalog med både samlingar och enskilda album. Fokus har främst varit på afrikansk, latinamerikansk och karibisk musik, men jag tror att utgåvan med störst genomslagskraft var The sound of Siam (2010) med thailändsk popmusik från mitten av 1960-talet till mitten av 70-talet. En uppföljare, som sträckte sig något längre fram i tiden, kom några år senare. Det var som att en lavin öppnade sig, andra skivbolag hakade på, och thailändsk molam och luk thung hördes i alla möjliga sammanhang.

Den här nya samlingen med indonesisk musik under samma tidsperiod har liknande ambitioner, men självklart finns det skillnader. I Java och Sumatra var musiken annorlunda än på fastlandet norröver, med musikaliska stilar och uttryck som kroncong, gambus och influenser från Kina, USA, Indien och Mellanöstern.

Västerländska skivbolag har dokumenterat indonesisk musik tidigare, både folk- och poptraditioner, som Folkwaysserien i tjugo (!) volymer som kom ut på 1990-talet. Ändå, det är en välkommen samling som både skapar igenkännande och ett sug efter ännu mer musik från en mångsidig kultur.

Många av musikerna var sponsrade av staten så delvis var den här tidens indonesiska populärmusik ett nationalistiskt projekt, men lokala traditioner sipprade in i låtarna och skapade en variationsrik musik, med ekon av allt från latinrytmer till gamelan. Det kan vara smörigt som svensk schlagerpop, å andra sidan skruvar sig låtarna i flertalet fall förbi det mest sentimentala och lättviktiga. Det finns något sofistikerat i uttrycket, ett slags raffinerad salongsmusik, både i sången och i mixen av stilar. Låtarna glider fram. En förförisk blick från det förflutna.