Skivrecension

On the tender spot of every calloused moment
Jazz

Ambrose Akinmusire

On the tender spot of every calloused moment

Skivbolag: Blue Note
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 18 sep 2020

Dela den här recensionen:

Förra albumet, Origami harvest, bjöd på sökande jazz och fri improvisation i ett möte med klassisk musik, funk, soul och avantgarde-rap. Det var ett beställningsverk på temat klyftor och orättvisor i samhället. Då tog Ambrose Akinmusire hjälp av kammarkvartetten The Mivos Quartet och rapparen Kool A D för att nå slutresultatet.

Den här gången skalar den omtalade trumpetaren ned sättningen till grunden. Kvartetten utgörs av de välbekanta Ambrose-ansiktena Sam Harris på piano, Harish Raghavan på bas och så den skicklige trumslagaren Justin Brown. Eller, ja, gästvokalisterna Genevieve Artadi och Jesus Diaz dyker förstås upp på sina håll.

On the tender spot of every calloused moment är dock i mångt och mycket en återgång. Ambrose Akinmusire blickar tillbaka till sin uppväxtort; det kaliforniska Oakland och den gentrifiering han upplevde hade förändrat staden vid ett återbesök häromåret. Därmed blickar han också tillbaka på sitt första Blue Note-album, det nio år gamla When the heart emerges glistening, som berörde liknande tematik.

Nostalgiskt blir det emellertid aldrig. Detta är en jazz med blicken riktad framåt. Historien och framtidens möjligheter är ständigt närvarande, från de afrikanska sånginslagen i Tide of hyacinth till kvartettens intima samspel i Moon (the return amplifies the unity).

Om du bara hört Ambrose Akinmusire som musiker hos Aaron Parks, Esperanza Spalding, Wolfgang Muthspiel eller Brad Mehldau är det dags att upptäcka den här fantasifulla trumpetaren och kompositören på egen hand.

 


Fler recensioner

Annonser