Skivrecension

Ödemarken
Stenad rockjazz.

Ödemarken

Ödemarken

Skivbolag: Egen utgivning
Recenserad av: Kalle Tiderman
Publicerad: 30 aug 2016

Dela den här recensionen:

”Terror jazz from Sweden” är slogan för trion Ödemarken, som nu släpper sin andra fullängdare. De har sättningen elgitarr-ståbas-trummor och vill uppenbarligen vara en jazzvariant av den sorts powertrio som är vanlig inom rockmusik. Så glöm höghastighetsspel och slicka jazzharmonier, Ödemarken ligger närmare det tidiga 1970-talets hårdare rock än de gör Pat Metheny; snarast är de ”stonerjazz from Sweden”.
Och ju mer stenade, desto bättre. Ödemarken kan lida lite av att bli för jämntjocka, paradoxalt nog i låtar som är mer noggrant komponerade med tydliga riff, fraser och bryggor (Even Steven). När de i stället blir mer monotona öppnar de upp mot rymden över ödemarken, som om de spelade Hawkwind-låtar för instrumentaltrio – på halva hastigheten. Då är de skimrande flummiga på ett sätt som passar dem, som i andra halvan av The road to Essaouira, Touch your wife och Hayek blues. I låten Bränstaholm finns också lite folkmusikstänk som associerar till pionjären Kenny Håkanssons springlekar och gånglåtar.


Fler recensioner

Annonser