Northern Resonance
Stråkar med resonans Lira Gillar

Northern Resonance

Northern Resonance

Skivbolag: Egen utgivning
Publicerad: 20 nov 2020

Det traditionella fiolspelet inom svensk folkmusik har blivit en stabil grund för hur den brukar låta. Vi känner igen musiken i en ursprungsform som odlats under långliga tider och upptäcker snabbt när något ändras i spelstil och framtoning. Folkmusik på olika instrument har vidgat såväl variationen i ljudbilden som låtarnas karaktär, ofta med egenkomponerad musik av de som spelar.

Den nybildade gruppen Northern Resonance består av en trio erfarna musiker som kombinerar de speciella klangegenskaperna hos några av folkmusikens mer profilerade stränginstrument; viola d’amore, nyckelharpa och hardangerfela.

Som erfarna musiker är alla i trion djupt rotade i nordisk traditionell spelmansmusik, särskilt från Dalarna, Hälsingland, Uppland och delar av Norge. På sitt debutalbum mejslar de fram djupt berörande klanger ur sina egna särpräglade låtar med bordunkänsla och upprepningens notoriska magi. Samtidigt rör sig trion med tyngd innanför den traditionella folkmusikens gränser med tydligt nydanande stråkdrag både på sitt debutalbum och på konserter.

Anna Ekborg på fiol och viola d’amore, som bildat trion, har nyligen tagit sin examen vid Kungliga Musikhögskolan. Hon har sitt hjärta hos låtspelet i Rättviksområdet och hälsingemusiken och utvecklar personligt alla dess valörer i sitt spel. Petrus Dillner från norra Upplands nyckel-harps-trakter kom som mycket ung i kontakt med den musik som format hans spel och han är brett musikutbildad. Som riksspelman redan som sjuttonåring och som framgångsrik skapare av låtar har han en tydlig, gångbar profil. Jerker Hans-Ers på hardingfela och oktavfiol har hälsingemusikens låtvariation som bakgrund för sitt klangrika spel.

Trion rör sig med sitt täta samspel obesvärat utanför traditionens ljudbild men förflyttar sig lika lätt inom den. Instrumentens många ljudande resonanssträngar blir trions musikaliska blodomlopp som brusar med både detaljskärpa och gränslöshet. Det som pulserar med såväl lokal hemkänsla som upptäckarlust på ny mark.