Anna Gréta

Nightjar in the northern sky

Skivbolag: Act/Naxos
Publicerad: 19 nov 2021

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Efter 2019 års Brighter, Anna Gréta Sigurdardóttirs första skiva med namnet överst på omslaget, i tandem med gitarristen Max Schultz, kommer här ett nordiskt klingande debutalbum helt i eget namn. Denna isländska pianist och sångerska har numera emigrerat till Stockholm, där hon studerat på Kungliga Musikhögskolan. Med sitt intagande sound landar hon i tillbakalutad vokaljazz, kolorerad med inslag av pop och folkmusikaliska färger. Musiken väcker bilder av vidsträckta landskap, kanske en brasa som knastrar i ett avlägset timmerhus. Island, Sverige och nordliga nejder.

Fågelskådaren Anna Gréta är starkt influerad av naturen: i titelspåret besjunger Anna Gréta skogen och fåglarna, i synnerhet titelns sällsynta nattskärra. Ibland minner musiken lite om en mindre kringelkrokig, ung Stina Nordenstam. Anna Gréta är dock betydligt rakare i sin framtoning, och med färre mörka nyanser än på Nordenstams palett. Ibland är hon närapå en nordisk Norah Jones.

Anna Gréta har komponerat de stillsamma låtarna själv, med undantag för texten till The tunnel, som baseras på en dikt av beat-besläktade Black Mountain-poeten Robert Creeley. Pappan Sigurður Flosason är jazzsaxofonist och gästar på skivan. Han har också inspirerat dottern till hennes musikaliska bana, bland annat är Bill Evans en stor favorit. Albert Finnbogason har producerat det välljudande albumet, med noga utvalda kompmusiker i Skúli Sverrisson på bas, Einar Scheving på trummor och Hilmar Jensson på gitarr.

Innan solodebuten har Anna Gréta hörts med jazzmusiker som Joakim Milder, Magnus Lindgren och Norrbotten Big Band. Hon har erhållit stipendier från Faschings Vänner och Monica Zetterlunds Minnesfond, nominerats till Jazzkatten, och utsetts till Årets nykomling vid Icelandic Music Awards. I fjol framträdde hon vid Nobelprisceremonin. Med Nightjar in the northern sky bevisar Anna Gréta slutligen att hon verkligen är att räkna med.