Skivrecension

Nieguid duovdagat
Djärv, experimentell jojk

Ánnámáret

Nieguid duovdagat

Skivbolag: Uksi Productions
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 28 maj 2021

Dela den här recensionen:

På Ánnámárets tredje album utforskar hon nya uttrycksformer för jojk. All jojk och lyrik på albumet har hon, den samiska musikern Anna Näkkäläjärvi-Länsman, från byn Nuorgam i Utsjoki kommun i Finland, skrivit. Det är också hon som jojkar och sjunger.

Musiken omfattar en intressant, kanske till och med unik, blandning av instrument. Turkka Inkilä hanterar den elektroniska musiken och shakuhachi (japansk bambuflöjt). Ilkka Heinonen spelar det traditionella karelska instrument jouhikko (lyra med tre strängar, talharpa eller stråkharpa på svenska). Alla tre tillsammans står för arrangemangen. Musiken blir en mix med inslag från jojk, japansk meditationsmusik, finsk folkmusik och elektronisk musik.

På sin resa till jojkens rötter sökte sig Ánnámáret till sin egen familjs jojkarkiv. Det ledde fram till albumets tema och titel. Albumet uttrycker hennes tankar om livet i vändpunkten mellan traditionell och modern kultur

. Tillsammans med sina medmusikanter har Ánnámáret skapat elektronisk, stämningsskapande jojk som tar lyssnaren till ett slags fantasilandskap. Som hon sjunger på sista spåret, albumets titelspår som i översättning lyder Drömlandskap: ”Shall we travel to the dreamscapes to search for wisdom and to learn from the ancestors”. Det är både djärvt och vackert.


Fler recensioner

Annonser