Skivrecension

Nayda!
Arabisk psykedelisk blues Lira Gillar

Bab L’Bluz

Nayda!

Skivbolag: Real World
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 18 sep 2020

Dela den här recensionen:

Den marockansk-franska powerkvartetten Bab L’Bluz skivdebuterar på Real World med en mycket personlig, funkigt pulserande och härligt exotisk tolkning av arabisk psykedelia, rotad i gnawa-tradition och ökenblues. 

Marockanska Yousra Mansour spelar distad, trans-riff på sin awicha (en liten tresträngad basluta, omstämd och använd som gitarr) och sjunger själfullt och hypnotiskt, medan en av gruppens tre fransmän, Brice Bottin, lägger tunga, svängande basgångar på den stora tresträngade baslutan, guembri.

De två andra medlemmarna, Jérôme Bartolome och Hafid Zouaoui, svarar för den rytmiska uppbackningen på trumset och slagverk. Och med härliga effekter som distortion, de distinkta metallkastanjetterna qraqeb, samplad zurna och intensiv ululering blir resultatet spännande, trollbindande och trots de djupa rötterna medryckande, modernt och fräscht. Det är tydligt att Bab L’Bluz ser sig själva som ett rockband!

Texterna handlar om korruption, rasism och fattigdom, men är tvetydiga, vilket är något av en försiktighetsåtgärd. Mansour har redan mött motstånd för att hon som kvinna bryter mot den mansdominerade gnawatraditionen. ”Jag skriver mellan raderna. Men meningen kan förstås”, menar hon.

Skivans titel är en hyllning till Marockos ungdomsrörelse nayda, som de själva är en del av. Den står för en ny våg av artister och musiker som utgår från sina lokala rötter och glatt blandar in andra influenser efter behag. Nayda betyder både ”att resa sig” (till motstånd) och att festa. Onekligen ett adekvat val för skivan!

 


Fler recensioner

Annonser