Skivrecension

Nakibembe Embaire Group
Ugandisk bymusik möter hardcore-techno

Nakibembe Embaire Group

Nakibembe Embaire Group

Skivbolag: Nyege Nyege Tapes
Format: LP/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 22 sep 2023

Dela den här recensionen:

Nakibembe Embaire Group kommer från den lilla byn Nakibembe i södra Uganda och är ett av de sista kvarvarande banden som använder sig av embaire, en stor xylofon gjord av en trästock, med 15-25 träplattor att slå på, som placeras över en djup grop för resonanens skull. När gruppen släpade med sig åbäket hela vägen till legendariska technoklubben Berghain i Berlin var det hela åtta personer som stod och hamrade på den. En stor pjäs, med andra ord.

Deras självbetitlade album varvar gruppens originallåtar – som ofta går i ett ursnabbt tempo – med tre småskruvade samarbeten med indonesiska vildhjärnorna Gabber Modus Operandi. GMO är lika inspirerade av snabb gabber och hardcore-techno som av heavy metal – och gamelan. Jodå, de delade Berghain-scenen den där kvällen 2020, och då sattes den här bollen i rullning.

Varierat, således. Ena stunden känns det som att stå på plats bredvid musikerna på en lokal fest, medan call-and-response-rösterna avfyras genom luftrummet. Den etniska gruppen basoga har ett eget, unikt sätt att stämma embairen, med tillhörande danser och extra instrument som trummor och shakers. Det är smått hypnotiskt i sina polyrytmiska mönster. Men i nästa stund ger sig Gabber Modus Operandi in i leken och det låter nästan som industrimusik. Neubauten Embaire Group?

Fast det där med att ”stå på plats” rimmar emellertid illa med den afrikanska synen på musik och dans; det polycentriska som är så centralt.

Fascinerande är det hur som. Låt stå.


Fler recensioner

Annonser