Bok

Thor Ahlgren & Olle Pelayo Lind

Musik från södern

Skivbolag: Egen utgivning
Recenserad av: Rolf Nilsén
Publicerad: 17 sep 2021

Thor Ahlgren & Olle Pelayo Lind är två musiklärare på kulturskolor som startat ett projekt där de ska åka runt på skolor och presentera musik från fem olika traditioner och visa hur man spelar musiken och även hur man tillverkar en del av instrumenten. Trots att boken de skrivit för projektet bara är på ett trettiotal sidor hinner de med att ge smakprov på musik från södra USA, Spanien, Frankrike, Grekland och Skåne. Till boken kommer en cd-skiva också att släppas och i boken har de också länkar till webbsidor där man kan lyssna på musiken och hitta fler låtar och material.

Thor och Olle har ett mycket lekfullt och inspirerande sätt och musiken de valt ut är medryckande. De förklarar både musiken och instrumenten och lockar publiken till att själva sätta igång. Det är ett spännande och intressant sätt att väcka nyfikenheten hos skolbarnen, men jag tror faktiskt att det fungerar även på oss som gått ut skolan. Thor och Olles spel är härligt lockande och genom att de avdramatiserar musiken och instrumenten kommer säkert många att bli inspirerade av dessa två spelmän.

Thor och Olle är välutbildade musiker och deras spel är på professionell nivå, men de tar ner musiken till grunderna och visar hur man kommer igång och sedan också hur det kan låta när man lärt sig att behärska genrerna. Det är ett så bra koncept att man önskar att de byggt ut till en ännu tjockare bok med mer låtar och mer tips på hur man själv kan bygga instrument, och jag önskar mig tillbaka till skoltiden för att få se deras skolföreställning!