Music from Turkey
Återutgivet turkiskt

Diverse artister

Music from Turkey

Skivbolag: Caprice
Publicerad: 28 maj 2019

Caprice fortsätter att återutge skivor med musik från andra kulturer, merparten här är inspelningar och skivprojekt som Deben Bhattacharya gjorde för Rikskonserter i början av 1970-talet. Music from Turkey, eller Turkisk musik, var en vinylskiva som kom ut 1973, med inspelningar som den Sverigebaserade Bhattacharya hade gjort året innan i Turkiet. En låt från en tidigare inspelningsresa fick också plats.

Precis som på fjolårets nyutgåva av Music from Greece har Caprice letat upp relevant extramaterial, vilket gör det extra kul att dyka ner i arkivgömman. Ett plus också för mängden av information i cd-häftet, om inspelningarna, men också om turkisk musik i stort.

Den första delen av skivan, vinylreprisen, visar upp många bra musiker, fint urval, där typiska turkiska instrument presenteras. Bland annat en typisk zurna/davul-dans, militärisk marschmusik med rötter från den ottomanska eran, improvisation på saz, både kemane och kemence, inlevelsefullt spelat av Saffet Genc som även sjunger en folkdanslåt från Svarta havets kust. Det centrala och längsta spåret är med dervischmusik, introduktion på neyflöjt och suggestivt ensemblespel.

Andra halvan är en inspelning med Sameyda Ensemble från 1983 som gavs ut på lp 1985 (skivbolag: Origo). Sameyda var en grupp turkiska musiker bosatta i Sverige med sångerskan Sevinc Uygur som ledare. Två av musikerna, Ziya Aytekin (ney med mera) och Ahmed Tekbilek (saz med mera) var även i perioder med i Lennart Åbergs jazz/fusion-band Oriental Wind.

Sameyda spelade moderniserad turkisk musik, fast förankrad i folkmusiktraditioner, ofta med högt tempo och ett rytmiskt driv. Flera av låtarna är kärlekssånger från olika delar av Anatolien, men även närliggande regioner, som Azerbajdzjan. Musiken är mer likformad än fältinspelningarna – men logiskt att de delar utrymme. Två sidor av samma musikaliska mynt.