Insamling

Diverse artister

Music from Saharan Whatsapp

Skivbolag: Sahel Sounds
Format: LP/DL
Publicerad: 18 nov 2022

Steget är väldigt långt från The Rolling Stones Mobile Studio, som var många stjärnors val på 1970-talet, till de här inspelningarna med mobilinspelningar av en helt annan karaktär. Music from Saharan Whatsapp är just vad titeln ger vid handen: mobiltelefon-inspelade sessions som sedan medelst digital magi uppenbarat sig på Sahel Sounds skivbolagsboss Chris Kirkleys eget Whatsapp-konto. Och det bara kort innan det Portland, Oregon-baserade Sahel Sounds därefter släppt ut dem i vida världen.

Chris Kirkley hade faktiskt inte en aning om hur musiken skulle låta i förväg, knappt ens vilka som skulle medverka. Under 2020 presenterade Sahel Sounds inspelningarna som Music from Saharan Whatsapp. En ep i månaden med olika musikgrupper från Sahel, eller ”Saharas gräns”. Ep-släppen fanns tillgängliga i blott en månad vardera, likt en kalender. Den här samlingen väljer ut en låt från varje ep, och det är en prunkande – inte alls halvtorr som stora delar av Sahel – samling.

Sahel sträcker sig österut från Atlanten och omfattar norra Senegal, södra Mauretanien, Mali, Burkina Faso, södra Niger, nordöstra Nigeria, Tchad, hela vägen till Sudan. Musiken här är dock huvudsakligen från Niger och Mali, med avstickare till främst Mauretanien. Till de kändaste namnen hör bröllopsbandet Etran De L’Aïr från Agadez i Niger, och Amaria Hamadalher som är ett alias för Fitimata Ahmadelher Houmou från tuareg-konstellationen Les Filles De Illighadad. Andra är för de flesta helt okända – som familjebandet Andal Sukabe, benämnt som den första moderna musikgruppen sprungen ur Wodaabe-folket – men samlingen bildar en helhet där delarna berikar varandra.

En samling för den som vill leta vidare efter Mdou Moctar, som vi i mycket har just Sahel Sounds att tacka för. Och sedan är det bara att leta fram den tidigare serien Music from Saharan cellphones.