Multiverse
Prog-jazz

Jim Hart & Ivo Neame

Multiverse

Skivbolag: Edition Records
Publicerad: 28 maj 2020

Inspelningar för detta debutalbum från de två ledande jazzinstrumentalisterna Jim Hart och Ivo Neame har tagit sin lilla tid att nå skivdiskarna. De två herrarna påbörjade inspelningarna redan i juni 2016 i Frankrike. Under tiden har Ivo Neame (klaviaturer, klarinett) hunnit släppa två plattor som medlem i Phronesis men också soloalbumet Moksha, som är mer lättillgängligt än musiken på Multiverse här.
Förutom Jim Hart (vibes, marimba, trummor) hör vi också skivans producent Matt Calvert på syntar och elektronik. Han har till vardags bland annat hand om Goldies liveband. Att skivan är duons debut ska tas med en nypa salt då de två har spelat ihop i olika sammanhang i över femton år vid det här laget. Inte minst i Marius Nesets band.
Neames inledande komposition Moksha (sanskrit för ”befrielse”; ett begrepp inom hinduismen och buddhismen som betyder ”befrielse från återfödande”) är en mäktig sak. Inte så lite prog-doftande, och i en besynnerlig taktart. Om du som lyssnare överlever det spårets alla ljud, oljud och sidospår är du väl förberedd på den ovanliga musikaliska resa som stundar i dessa egensinniga och ekvilibristiska musikers sällskap. Det kan vara frijazzigt, elektroniskt klingande, men också skevt stillsamt. Två av spåren är skrivna av Ivo Neame, tre av Jim Hart, och så tolkar de John Taylors Au contraire som i en ekokammare och tar sig an Hermeto Pascoals piano- och marimba-kaotiska Serie de arco. Det är ingen lättsam lyssning, även om här ryms stunder av stor skönhet.