Mujer indígena
Guatemala-export

Sara Curruchich

Mujer indígena

Skivbolag: Mamita | mamitarecords.com
Publicerad: 19 nov 2021

Sara Curruchich är en artist från Guatemala som tidigare medverkat i marimbagruppen Teclas en Armonía, uteslutande bestående av kvinnor. Hon tillhör Maya-folket Kaqchikel, en ursprungsbefolkning från högländerna i den guatemalanska mellanvästern. Albumtiteln Mujer indígena utläses ”infödd kvinna” eller ”inhemsk kvinna” och det är därifrån Sara Curruchich starkt och stolt tar avstamp i sin musik, från rötterna i hemlandet Guatemala.

Hon har blivit en symbol, en del av ursprungsbefolkningarnas kamp i Latinamerika. Hon inskränker sig dock inte till att bara sjunga om Guatemala utan inbegriper alla ursprungsbefolkningarnas kvinnor, världen över, i sina budskap.

Sjungna budskap som ackompanjeras av väl utmejslade låtar, där hennes eldiga stämma möter snyggt blås och halvakustisk musikalisk inramning. Folkmusik, med en lätt retrorock-touch, någon reggaeflört och så Kaqchikel-kulturen i högsätet. Sara Curruchich sjunger på sitt modersmål kaqchikel, varvat med spanska. Men du behöver inte förstå orden hon sjunger fullt ut; musiken talar sitt tydliga språk. Titelspåret skulle kunna spinnas innan valfri Weeping Willows- eller Darya & Månskensorkestern-konsert. Musik är ju til syvende og sist ett universellt språk.

Några spår, som Ati, lunkar mest på och tilltalar mig mindre, men det tar Sara Curruchich igen på andra håll. Mujer indígena innehåller också duetter med Lila Downs, Rosalina Tuyuc, Carmen Cúmez, Muerdo och Amparo Sánchez (Amparanoia). Starka kvinnor och artister i sin egen rätt.