Skivrecension

Mousson de Calcutta
Hindustansk och karnatisk fusion

Sudeshna Bhattacharya & Somnath Roy

Mousson de Calcutta

Skivbolag: Losen Records
Format: CD/DL
Recenserad av: Rolf Nilsén
Publicerad: 23 feb 2024

Dela den här recensionen:

Sudeshna Bhattacharya lärde sig spela sarod i familjen med sin pappa. Senare studerade hon för den legendariske Ustad Amjad Ali Khan. På denna skiva spelar hon också mohan veena, det gitarrliknande indiska instrumentet, men av någon anledning hittar jag bara foton av henne med sarod, så jag antar att det är hennes huvudinstrument. 

Hon spelar här tillsammans med Somnath Roy vars huvudinstrument är ghatam, den stora lerkrukan som kan ge så många sound ifrån sig i händerna på en mästare. Han spelar också kanjira (en indisk ramtrumma) och morsing (en sorts indisk mungiga). Skivan innehåller tre ragor: Megh, Abhogi och Piloo jangla, alla med olika rytmer efter en inledande alap. Skivan är egentligen ett möte mellan de två stora musikaliska traditionerna från Indien: Hindustans sarod och den karnatiska ghatam. I mångas öron skulle det vara en omöjlighet och kanske är det på grund av att musikerna möttes i Norge, där inspelningen ägde rum, som det kunde ske. Ljudbilden är också avvikande från vad man vanligtvis hör, men jag gillar att ghatam ersätter den vanligare tablan. Den har en egen klang som är mycket sympatisk!


Fler recensioner

Annonser