Skivrecension

Möte i mixturen
Folkkyrkomusik

Karin Johansson, Pär Moberg

Möte i mixturen

Skivbolag: Svenska Kyrkan/Musikhögskolan i Malmö
Recenserad av: Bo Bjelvehammar
Publicerad: 29 maj 2020

Dela den här recensionen:

Titeln Möte i mixturen är dubbeltydig, det musikaliska samarbetet mellan saxofoner och orgel är ett möte mellan olika instrument och musikkulturer, samtidigt kan ordet mixtur anspela på orgelstämman.

Karin Johansson är organist och professor vid Musikhögskolan i Malmö, där även Pär Moberg undervisar i folk- och världsmusik, han rör sig med lätthet inom svensk folkmusik, arabisk musik, klezmermusik och musik från Balkan. Saxofon är hans huvudinstrument, han arbetar även som kompositör och arrangör.

Albumet innehåller tre typer av musik: traditionell folk- och världsmusik från Sverige och Mellanöstern, Pär Mobergs egna kompositioner samt orgelverk av olika kompositörer. På en av låtarna, Hal Asmar Ellon, medverkar den syriske musiken Nabil Kassis på quanun, en arabisk cittra med 78 strängar, som traditionellt spelas med ett plektrum av sköldpadda på varje pekfinger, numera också med övriga fingrar.

Albumet präglas av en formsäker öppenhet, en tyglad experimentlusta och mycket lyckosamma gränsöverskridanden. På spår tio framförs ett känt orgelverk, Himlarna förtälja, av den italienske adelsmannen och juristen Benedetto Marcello. Just i detta arrangemang finns det infogat en polka, känd som Tolångapolkan, efter den skånske spelmannen Bror Dahlgren från Bjärsjölagård. Både magnifikt och mäktigt.


Fler recensioner

Annonser