Mor
Svensk text i arabisk klädnad Lira Gillar

Mor

Mor

Skivbolag: Pacaya Records
Publicerad: 15 nov 2018

Att höra den Göteborgsbaserade gruppen Mor är att bli förflyttad nära Mellanösterns musikaliska hjärtpunkt. Gruppen har sitt ursprung i det tidigare bandet Sumer och spelar nyskriven orientalisk musik med texter på svenska. Musikerna har onekligen en sådan känsla för den arabiska musikens skalor och rytmik att gruppens spelsätt blir självklart övertygande i alla sina detaljer och speciella grepp. Med oud, flöjter, slagverk, kontrabas och sång bygger gruppen sitt akustiska landskap som böljar av poetiska och ornamentala inslag, som vore de en mellanöstlig självklarhet i våra nordligare trakter. De skapar en intensiv och suggestiv klang i sin musik där varje instrument har utrymme att visa fram sina skiftande ljudmönster.

Denna särpräglade tonblandning byggs kring sångerskan Anna Ottertun och hennes speciella böjliga sångstil som hon gjort till sin egen. Den som fått växa fram under många års framföranden och träning inom orientaliska sångsätt. Detta innebär ofta att sjunga många toner på samma stavelse och att också upprepa fraser som man vill betona och ge tyngd. I sina egna sånger som fyller skivan visar hon hur upprepningen av ett enkelt fragmentariskt textinnehåll förstärkt av musiken kan ge sångerna en djupare och allvarlig mening. Hennes sånger är laddade av meningsbärande och poesimålande bilder av mångtydiga upplevelser av vår tillvaro. Dessutom får instrumenten öppningar att fylla ut sångens upprepningar och pauser med vackra och känslofyllda improvisationer. Särskilt oudspelet av Filip Bagewitz och flöjterna med Saman Alias gör stämningsfulla introduktioner till de åtta numren. Skivan har en spännande framtoning där musiken lyfter fram ett unikt låtskrivande.