Mark Guiliana

Mischief

Skivbolag: Edition Records
Format: DL/Kassett
Recenserad av: Robin Skarin
Publicerad: 26 maj 2023

Detta är en fortsättning på Mark Guilianas förra skiva The art of listening och är till och med inspelad under samma studiosession. Den amerikanska trummisen har satt ihop ett band med skickliga jazzmusiker som alla har ett ungt, modernt New York-sound i sitt spel (vad nu det är?). Den otroligt rytmiske pianisten Shai Maestro, Chris Morrissey på bas och Jason Rigby på tenorsaxofon – en klassisk jazzkvartett.

Tre av spåren är skrivna av Mark Guiliana, tre av Chris Morrissey, två helt fria och standardlåten When the day turns into night. De egenskrivna låtarna har en modern groovig touch med en typ av avancerade popackord, det låter på många sätt inte så tradjazzigt i svänget utan det är ofta mer hårdknutna tajta grooves som ligger ganska jämnt över alla låtar. Det finns en avslappnad stämning i alla låtar, bakåtlutat samtidigt som tempot kan vara högt och rytmiken är knivskarp. Lyssna exempelvis på saxsolot i Audience américain där det väldigt avancerade spelet låter som en vanlig torsdag på jobbet. Sista spåret As you were är ett kort litet ljudlandskap som målas upp, det skulle kunnat vara ett mikrofontest i studion som visade sig bli bra. Lite så känns hela skivan – det är väldigt casual för att använda en engelsk term jag inte hittar någon bättre översättning av.

Coolt, avspänt utan för mycket affekter, kompositionerna fyller sitt syfte men lämnar inte mycket att bli förvånad eller förundrad över. Det kan ju vara väldigt skönt med en sån här skiva som inte tränger sig på utan låter lyssnaren själv lyssna efter allt coolt som händer, för det gör det hela tiden, och spelet är verkligen perfekt, och den jämna ljudbilden gör att skivan passar bra i bakgrunden. Att den ges ut på kassettband bidrar till hipsterkänslan. Inget fel med det!