Skivrecension

Mind the gap of silence
Jazz med vrede och vemod Lira Gillar

Martin Küchen & Landæus Trio

Mind the gap of silence

Skivbolag: Clean Feed
Recenserad av: Peter Bornemar
Publicerad: 18 sep 2020

Dela den här recensionen:

I multisaxofonisten och kompositören Martin Küchen lika mångsidiga som digra produktion återvänder jag gärna till hans inspelningar med pianisten Mathias Landæus trio på Moserobie-skivorna Four lamentations and one wicked dream of innocence och The pity of it all (båda finns samlade på cd:n Vinyl). Möjligen beroende på att de utgör en raffinerad kontrast till såväl de ofta kraftfulla urladdningarna på skivorna med Angles som hans mer experimentella solo- och duoexkursioner.

Denna i Malmö inspelade utgåva, där Johnny Åman på bas och Cornelia Nilsson kompletterar Landæus trio, är ett helt förträffligt album där lamentation och dämpad vrede vandrar sida vid sida i sex starka kompositioner som alla har Küchen som upphovsman. Tonen anges redan i den inledande och av melankolisk folkton genomsyrade låten Sörkifsta, där det återhållsamma spelet från Landæus, Åman och Nilsson bildar en perfekt fond för Küchens sorgset klagande tenorsax.

Den av elegi präglade accenten återkommer i flera av de melodistarka låtarna på albumet, samtidigt som de glöder av passionerad kraft och energi. Sticker ut rejält gör dock den rappt hårdsvängande Old harriot hat, en lika lycksalig som formidabel honnör till amerikansk 1950-talsjazz. Det lysande spelet från Landæus trio i all ära, Mind the gap of silence är Küchens opus. Manifesterat genom hans själfullt köttiga saxofonspel i kompositioner fyllda av proteinrik märg.

 


Fler recensioner

Annonser