Med spår av medeltid
Ballader från Västergötland

Fornfela

Med spår av medeltid

Skivbolag: Egen utgivning
Publicerad: 18 nov 2022

Fornfela är en sammansättning av musiker från västra Sverige som spelar i olika konstellationer beroende på vilken musik de spelar. Den drivande kraften är sångerskan Kristin Svensson, även kallad just ”Fornfela”, som också spelar fiol, fiddla och moraharpa. Under namnet Fornfela Trio har de tidigare gett ut skivan Kärlek och ohyra med folkliga visor av äldre snitt med brokigt innehåll.

Med sin nya skiva tar Kristin Svensson ett djupare grepp om den vokala traditionen i sitt hemlandskap och söker sig till de tidiga ballader som finns knutna till just Västergötland med rötter i medeltiden. Flera finns nedskrivna i det omtalade verket Gamla svenska folkvisor, utgivet av Gustav Geijer och A A Afzelius, numera Sveriges medeltida ballader. I det gammeldags illustrerade cd-häftet finns balladtexterna och kort historik om de sju balladerna på skivan.

På skivan medverkar åtta musiker och kör tillsammans med Kristin Svensson. Musiken framförs på en mängd olika instrument för att ge ett medeltidssound med klanger av äldre tonalitet, särskilt sträng- och stråkinstrument som moraharpa, fiddla, vevlira och orgel, därtill fiol, bouzouki och slagverk. Musiken ges olika utrymme beroende på karaktären hos balladen och ger variation till Kristin Svenssons raka och stabila sång av de långa arkaiskt klingande berättelserna.

Balladsång kräver ofta något slags sångpedagogiskt grepp som stödjer att sången blir en musikalisk och intränad recitation av det ofta dramatiska och långa innehållet med omkväden. Upprepningen och det stora antalet verser leder spänningen i berättandet framåt. Bland titlarna finns kända nummer som Liten Karin, Havsfrun, Herr Helmer och Stoltz Inga.