Magritte
Mogen jazz

Ulla Carin & Gilbert Holmström

Magritte

Skivbolag: Nilento
Publicerad: 28 maj 2020

Rofyllt och respektingivande kliver Ulla Carin Holmström, som bland annat varit med i internationellt framgångsrika gospelkören Choralerna, samt maken tillika tenor- och altsaxofonisten Gilbert Holmström, in i vårt socialt distanserade vardagsrum och vaporiserar distansen på två röda. Skivans musik och svenskspråkiga texter är signerade Gilbert Holmström, med undantag för Viole d’amour vars text är baserad på en dikt av Bo Bergman. Det är rätt långt till forna tiders vilda utflykter i saxofonistens friformskvartett från 1960-talet eller 1970-talets fusion-base camp i Mount Everest. För den som önskar utforska den förstnämnda perioden utgav skivetiketten Moserobie en lp för två år sedan, med betydligt bökigare tongångar, som heter Konfrontation.
2020 ligger det närmare till hands med kontemplation. Borgerlig intimism kanske, om vi ska tala med Bo Bergman? Visan, psalmen, ja dikten, ligger nära den här musiken i anden. En musik som andas en smula kammarjazz och bebop bland balladerna. Magritte följer 22 år efter 1998 års album Love letters, där Ulla Carin Holmström sjöng mestadels standards till ackompanjemang av Gilbert Holmströms kvartett, med fyra Gilbert-kompositioner inslängda. På nya skivan går paret Holmström alltså hela vägen, med så gott som blott Gilbert-alster. Magritte serverar en ljus palett med mogen musik som inte gör några stora åthävor. Bistånd har makarna av trumslagare Anders Kjellberg, kontrabasist Tom Frode Tveita och den stundtals Jan Johansson-minnande pianisten Thomas Hellsten.
I skivans avslutande nummer, Silver cloud, får herrarna chansen att visa vad de går för. Ett instrumentalt spår där de fyra målar bekymmersfritt med sina penslar, utan att övergå i abstraktioner. Magrittes molnmotiv kan möjligen vara en inspiration?