Big Country

Live at Rockpalast 1986 & 1991

Skivbolag: MIG
Publicerad: 24 Maj 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Vid sidan av Runrig var nog Big Country Skottlands främsta representanter för genren keltisk rock. Med Runrig kanske något närmare folkmusiken och Big Country närmare rock hade båda starka skotska förtecken. Och i Stuart Adamsons och Bruce Watsons ”gitarrduette”’ fanns något som (Adamsons protester till trots) bara kan kallas säckpipegitarrer. Hur det förhåller sig med det kan man nu både lyssna på och beskåda i denna 3cd/2dvd-utgåva som innehåller gruppens båda framträdanden på det tyska musikprogrammet Rockpalast.
Big Country hade sin storhetsperiod under första halvan av 1980-talet, ungefär fram till när den första av dessa konserter spelades in. I juni 1986 släpptes deras tredje album och bandet bjuder på en inspirerad konsert bestående av låtar från alla tre album, med nära hälften av spellistans 16 spår hämtade från debuten The Crossing plus singeln Wonderland och en cover av soulklassikern Tracks of my tears.
Ytterligare två album och fem år senare gjorde Big Country sin andra Rockpalastkonsert. Hälften av sångerna är från dessa nya plattor. Men gruppen har förändrats, både image och sound känns fel. Man har lagt till en organist och tagit steget mot en mer anonym, Amerika-inspirerad stil, med både country- och bluegrassinslag. Gitarrkaskaderna (och gitarrsäckpiporna) har tonats ner. Med undantag av nyare Republican party reptile, en tung blues med styvt slide-spel, och den bitvis Bob Dylan-artade Leap of faith, är det, ironiskt nog, bara på låtarna från The Crossing som det verkligen gnistrar till.
Big Country nådde aldrig upp till sitt forna jag igen. Tio år senare tog Stuart Adamson sitt liv. Som tur är finns inspelningen från 1986. Det är så man ska minnas honom. Men det är samtidigt svårt att ignorera att hans sista ord till publiken i slutet av konserten är: ”Remember – stay alive!”