Gustav Lundgren. Jorge Rossy, Doug Weiss

Live at Fasching

Skivbolag: Lundgren Music
Publicerad: 4 mar 2021

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Fyrtio år fyllda har Gustav Lundgren medverkat på i runda slängar hundratalet skivor. Han är en av de mest omtalade gypsy-jazzgitarristerna i världen, tidigare medlem och grundare av bandet The Hot Club of Sweden, men har också hörts i konstellationer som Mozaique, RaFa Orchestra och Gustav Lundgren Trio. Lundgren är en hejare på att spela inte minst i Django Reinhardts anda. Hans flyhänta spelstil har fört honom till musikaliska samarbeten som sträcker sig från Anne Sofie von Otter till Swedish House Mafia.

Live at Fasching är resultatet av en snart tio år gammal idé. Gustav Lundgren språkade med sin musikaliske kompis, den spanske batteristen Jorge Rossy, om att det vore intressant att spela in en skiva som trio. Rossy ingick åren 1994-2005 i Brad Mehldaus trio, men han har även hörts med storheter som Wayne Shorter, Charlie Haden, Carla Bley, Chick Corea och Joshua Redman. Trioprojektet blev till slut verklighet i maj 2016 då Jorge Rossys kvintett befann sig på Europaturné. Rossy tog med sig kvintettens kontrabasist Doug Weiss och trion passade på att föreviga sig. Två skivor blev det då, och nu kommer ett ännu färskare livedokument på vinyl och digitalt.

Precis innan pandemin bröt ut hann trion nämligen spela in denna konsert, den 6 februari 2020 på Fasching i Stockholm. Musikerna är i sitt esse, det är lekfullt men precist spelat. Vi får höra allt från Vincent Youmans snart hundra år gamla Tea for two till Lundgrens egen hyllning Till pappa, tillägnad fadern som hastigt gick bort. Föga anade väl trions musiker exakt hur hårt pandemin skulle slå mot deras yrkesutövande. Tills nästa gång konsertchans bjudes fungerar denna lp alldeles utmärkt.