Life is the dancer
Brittjazz

Rob Luft

Life is the dancer

Skivbolag: Edition Records
Publicerad: 28 maj 2020

Life is the dancer är andra albumet från denna omtalade och tekniskt virtuosa brittiska jazzgitarrist. Somliga liknade Rob Lufts ankomst på jazzscenen med den hos Wes Montgomery eller Pat Metheny. För 2017 års debutalbum Riser möttes den då 23-årige gitarristen av idel pressrosor och utmärkelser. Liksom på debuten stöttas Rob Luft på nya Life is the dancer av musikerna Joe Wright på tenorsaxofon, Joe Webb på klaviaturer, Tom McCredie på bas och så Dinosaur-medlemmen Corrie Dick på trummor.
Och glädjande nog lever Luft upp till mycket av den tunga hajpen, med sitt säkra men lyriska spel. Han har en del gemensamt med pianisten Bill Evans i sättet att mejsla fram sömlöst vackra musikstycken, som ibland drar åt det rockiga i uttrycket. Kantigt och taggigt är det dock sällan. Den stämningsfulla Snow country låter nästan som något Bill Frisell eller Tonbrukets Johan Lindström skulle kunnat koka ihop. Ett annat, nästan ambient, spår är Tanpura, som har fått sitt namn av ett fyrsträngat indiskt instrument utan band på greppbrädan, som påminner om en luta.
Inledande Berlin är skivans enda icke-Luft-komposition (den är i stället signerad danske basisten Anders Christensen) och kanske det spår som drar iväg längst. Efter några turer med det filmiskt suggestiva far Lufts gitarr iväg ut i stratosfären, och låter nästan som en synthesizer till slut.
Subtila doser elektroniska effekter är bara en aspekt Luft har gemensamt med gitarristen Pat Metheny. På två av skivans spår får kvartetten hjälp av trumpetaren Byron Wallen och vokalisten Luna Cohen, men de fyller ljudbilden väl och balanserat alldeles på egen hand. Mästerligt, till och med. I fjol kom för övrigt ännu en Luftfylld skiva, inspelad i tandem med tenorsaxofonisten Dave O’Higgins, den närmast VDN-märkt betitlade O’Higgins & Luft play Monk & Trane på bolaget Ubuntu. Den ska jag kolla in.