Samantha Ohlanders och Byalaget

Landsbygdsupproret

Skivbolag: Supertraditional
Format: DL
Recenserad av: Lars Brinck
Publicerad: 20 maj 2022

Landsbygdsupproret är en föreställning producerad av Folkteatern i Gävleborg i samarbete med Riksteatern med Samantha Ohlanders och Byalaget (Staffan Jonsson, Ebba Wigren och Emil Skogh). Föreställningen turnerar under våren i Gävleborg och skall ut på riksturné under hösten 2022. Samantha Ohlander beskriver föreställningen som ”ett slags samhälleligt tankeexperiment där landsbygden med dess berättelser, erfarenheter och kultur får stå i centrum.”

Att ge ut musik skriven för teater som självständigt album är alltid vanskligt men det är ändå med höga förväntningar jag lyssnar jag på detta Samantha Ohlanders första skivsläpp i eget namn, utan spelkompisen Sara Parkman. Mer arg och underfundig folkmusik med feministiska förtecken är vad jag förväntar mig – men ut ur högtalarna kommer … pop? Lätt förvirrad lyssnar jag några gånger till på albumet och ”pop” blir liksom det enda epitet som kommer för mig. ”Folkpop” kanske … Visst, låten Pärlan är en riktig pärla och att göra El condor pasa (där Sara Parkman faktiskt gästar) som countrypop med svensk text är ju kul men det är något med texterna och (bristen på?) sammanhang som gör att jag känner mig exkluderad.

Jag utgår från att denna musik fungerar bättre på scen där den infogas i det sammanhang av (gissar jag då) text som den är avsedd för. Ensam vid mina högtalare låter den här musiken mer som något från det hipster-Södermalm där jag bor men inte känner mig hemma än ett uppror på landsbygden. Men jag hoppas få möjlighet att tillsammans med andra få uppleva musiken i sitt sammanhang på teaterscenen i höst. Jag gissar att den passar bättre där. Vi behöver värna om våra uppror.