Ungerskt Lira Gillar

Lajkó Félix & Vołosi

Lajkó Félix & Vołosi

Skivbolag: Feliczak Records
Recenserad av: Hans Halling
Publicerad: 15 sep 2019

Helt fantastisk fiolspelare och kompositör, sämre skådis (återkommer till det). Yngwie Malmsteen och andra supersnabba gitarrister har inte lockat mig alls, inte när just snabbheten är den musikaliska talangen. Félix kan tyckas vara i den branschen, han är virtuos på sin fiol och virtuoser brukar spela så snabbt det är möjligt, ju snabbare desto närmare en VM-medalj i musik. Félix kan det där, för det ingår ju i det ungerska musikarvet, men han är så mycket mer än en atlet eller en cirkushäst, han är en känslig musiker av topprang. Han skriver musik, han spelar så alla tappar hakan, han vänder sig inåt, lyssnar på sin själ och låter känslorna flöda ut i sitt instrument.

Jag har aldrig sett honom live, men på till exempel Youtube ser man hur han ofta sjunker in i en egen meditativ värld och när musiken tystnar verkar vakna upp igen, svettig, urlakad på känslor och (inbillar jag mig) rätt oförmögen att relatera till medmusiker och publik, det ser ut så i alla fall. Hans inre och hans instrument har umgåtts på egen hand. Vi andra är tacksamma att vi fick vara med och lyssna.

Lira har recenserat Félix tidigare, men för min del tycker jag att den här nya cd:n med Velosi är bättre än något annat han gjort. Den som vuxit upp med ungersk musik och kultur är förstås bättre på att avgöra vad som är tradition och vad som är nyskapande i hans musik. Själv är jag en sån som hoppar mellan tuvorna i världens musik, men stort artisteri känner jag lätt igen var det än kommer ifrån. Och Félix är en favorit. En Paganini i vår tid. Här med fem andra stråkmusiker i ett kraftfullt flöde, ibland enkelt vacker, ibland disharmoniskt och ibland som ett hårdrockband med stråkar. Mycket bra. Och det här med skådespeleri – ja, han har en tung roll i Delta, som butter människa i ett flod- och våtmarksområde i östra Europa. Hyfsad film, mindre imponerande skådis. Men det räcker så bra med resten han är så fantastisk på.