Kvakksalvar-Guri
Vestlandsmusiken dokumenterad

Kviven Duo

Kvakksalvar-Guri

Skivbolag: Kviven Records
Publicerad: 20 nov 2020

När denna erfarna norska folkduo, Kviven Duo, fördjupar sig i den tidiga slåttemusiken från Nordfjord och Sunnerøre på Nordvestlandet, upptäcker de den musikskatt som de nu lyfter fram i ljuset. Detta är trakter i västra Norge som varit så åtskilda av fjället Kviven att de förr i tiden var svåra att nå genom annat än båt på fjorden eller mödosam höjdvandring. Numera finns Kvivsvegen som tunnel genom berget.

I avskilda trakter som förblivit opåverkade under hundratals år samlas alltid musik och berättelser i olika form. Ur sådana källor har de båda namnkunniga slåttespelmännen Jorun Marie Kvernberg och Britt Pernille Frøholm under lång tid fått sin närkontakt med dåtidens berättelser, dans- och musikliv. Som Kviven Duo presenterar de ett unikt material på sin första utgivning på nybildat förlag. Deras album innehåller främst livfulla, aldrig tidigare inspelade danslåtar från området. Där har också duospelmännen sin hemhörighet i områdena Volda och Hornindal.

Det är ett slags hemkomst för dessa välkända folkmusiker på fiol och hardangerfela. De har båda en musikbakgrund i kända norska musikgrupper, ett turnerande liv i större sammanhang och är uppmärksammade som virtuosa prisbelönta folkmusiker. Det har lockat dem att blicka tillbaka på den levande låtrepertoar som länge funnits i deras geografiska närhet. De har inspirerats av de livshistorier och det material som upptecknats kring tidiga musikutövare, men också gripits av den musik som levt i tradition tills bygderna lättare gick att nå. Jorun Marie Kvernberg och Britt Pernille Frøberg har gått noggrant beskrivande tillväga.

De sexton föregångarna är alla födda under 1800-talet och framträder i materialet som starka musikaliska personligheter. Kviven Duo ger de äldre danslåtarna samma personliga karaktär som den tidens föregångare beskrivs med i skivhäftet.