Skivrecension

Frijazzmusikal

Pombo

Kräftan

Skivbolag: Noshörning Records
Recenserad av: Peter Bornemar
Publicerad: 22 Nov 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Benämningen frijazzmusikal är kanske inte klockren, men kvintetten Pombo har åtminstone själv valt den för sitt fjärde album, baserat på den musikteater med samma namn gruppen framförde första gången på Fylkingen förra sommaren. Och visst är Kräftan ett udda inslag, också i jämförelse med den frispråkiga jazz Pombo visat upp på tidigare skivor som Faller du så faller jag och Blåmärken.
Den tämligen löst sammanhållna handlingen kretsar kring 62-årige Bengt, som i samband med en kräftskiva i Örby visar sig ha förvandlats till en jättekräfta. En udda story som förmedlas via poetiska texter och musik mestadels skriven av pianisten Felicia Nielsen och basisten Gus Loxbo.
De säregna men ibland också träffsäkra texterna om utanförskap framförs med lika skör som originell stämma av Marie Hanssen Sjåvik. Vanligtvis ackompanjerad av endast piano, men i exempelvis svängiga Vid stupets rand av ensemblespel med poptendenser. Vad gäller frijazzinslag finns det lite här och var, mestadels i form av Anna Högbergs sax, och allra tydligast i instrumentala Dånet.
Frånvaron av det visuella perspektivet gör dock albumet ganska svårt att kunna ta till sig helhjärtat.