Egenartad västkustjazz

Koma Saxo with Sofia Jernberg

Koma west

Skivbolag: We Jazz
Recenserad av: Peter Bornemar
Publicerad: 18 mar 2022

Hösten 2019 kom basisten, producenten och kompositören Petter Eldhs stjärnspäckade grupp Koma Saxo med ett självbetitlat första album som här i Lira rättmätigt beskrevs som ett ”oemotståndligt energipiller”.

Efter ett livealbum förra året fortsätter äventyret nu med en tredje skiva där musiken är avsevärt mer komplex och mångskiftande än på föregångarna. Eldh själv benämner det som ett konceptalbum tillägnat den svenska västkusten, och då kanske mer specifikt Bohuslän, där han växte upp.

Även om den brokiga musiken framför allt återspeglar Petter Eldhs geniala kreativitet som kompositör och producent, bidrar också fler nytillkomna musiker till den förändrade ljudbilden. Förutom Koma-kvintetten med Eldh på bas, Christian Lillinger på trummor och saxofonisterna Otis Sandsjö, Jonas Kullhammar och Mikko Innanen medverkar här också vokalisten Sofia Jernberg, violinisten Maria Reich, pianisten Kit Downes och Eldhs ackordeonspelande mamma Kiki Eldh. Särskilt märks tillskottet från Jernberg, vars starka röst fungerar som ett extra instrument i flera låtar.

Av de fjorton spåren är tre kortare än två minuter och bara ett, en tolkning av viskompositören Fritz Sjöströms Närhet, längre än fyra minuter. Genomgående framstår musiken som drömskt skissartad, där olika teman framförs inbäddade av korsrytmer och snygga riff från saxarna. Även om det av stråkar mättade stycket Lake Koma sticker ut mest, är det trion Koma krig, Koma fred och Clos eko som hamnar på min pall.

Samtidigt som Koma west är långt ifrån lika uppkäftig och omedelbar som debuten, öppnar albumet dörrarna till ett raffinerat ljudlandskap som in i minsta detalj präglas av egenart. Albumet släpps 18 mars.