Klopper
Norskt

Ragnhild Furebotten

Klopper

Skivbolag: Ta:lik
Publicerad: 22 nov 2019

Den norska folkliga musiken förgrenar sig i många spännande riktningar, både traditionell och nyskapad. Nya musikaliska konstellationer skapar personliga spelriktningar och vidgar det nordiska utbudet av folkmusikalisk variation.

I den omgivningen befinner sig violinisten och kompositören Ragnhild Furebotten som är en etablerad spelmansprofil. Hon har sin erfarenhet från grupper som Majorstuen, Hekla Stålstrenga och egna framträdanden med omtalade soloprojekt och en mängd skivinspelningar. I grunden bär hon med sig den nordnorska folkmusiken som för henne är en stabilt förankrad speltradition. Men hon möter den folkliga traditionsmusiken på ett öppet och kreativt sätt med sina egna kompositioner som gör nutidens idiom inom folkmusiken tilldragande och slagkraftigt.

På sin nya cd har Ragnhild Furebotten skrivit all musik utom en traditionell låt, Doppler 3, som hon utökat till en svit med eget dopplertemperament hämtat ur det äldre gedigna fiolspelet. Till sin trio har har hon valt två samspelta medmusiker i svenska Emilia Amper på nyckelharpa och Frode Haltli på dragspel, båda unikt skickliga instrumentalister. Denna starka trio visar här sin djupa förtrogenhet med vad musikalisk föränderlighet och mångsidighet innebär. Obehindrat förflyttar de sig över de spännande gränser som olika musikgenrer lätt stannar inom. På så sätt pendlar musiken ganska fritt mellan nya egenartade uttryck och äldre rotfasta bindningar. Furebottens ibland originella musik skapar melodiska flöden som blandas och rör sig i breda oemotståndliga fåror.