Skivrecension

Kathryn Tickell & The Side
Folk med klassiska förtecken Lira Gillar

Kathryn Tickell & The Side

Kathryn Tickell & The Side

Skivbolag: Resilient/Border
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 29 mar 2015

Dela den här recensionen:

Kathryn Tickell har jobbat med klassiska orkestrar och musiker tidigare, men aldrig så intimt och betonat som i sitt nya projekt. Kathryn Tickell & The Side är en folk-klassisk ensemble bestående av de klassiskt skolade Louisa Tuck (cello) och Ruth Wall (harpa) och där Tickell (northumbrian pipes, fiol) och Amy Thatcher (dragspel) står för det folkliga inslaget.
Det står snart klart att The Side inte blott är Tickells ackompanjatörer, även om Tickell själv som vanligt svarar för majoriteten av låtarna på skivan. Nej, här handlar det främst om musikalisk korsbefruktning, vilket framstår tydligast i valet att inkludera musik av Purcell och folkmelodier som fått klassiska arrangemang av folkmusiksamlaren Percy Grainger.
Skivans kanske finaste stycke, Tickells vackra hyllning till Penguin Café Orchestra, Penguin notes, följer det klassiska temat men för tankarna mer till Shaun Daveys orkesterverk för uilleann pipes än till den minimalistiska gruppen. Tätt följd av den mystiska Ad Gefrin (de northumbriska kungarnas legendariska slott), som får sig ett extra mytologisk skimmer av den skorrande bray-harpan.
Amy Thatcher visar upp en del dragspelsekvilibrism och har komponerat en låt speciellt till gruppen, och harpisten Wall lyfts fram som något av en solist (Bonny Breezes, Ad Gefrin).
Men till syvende och sidst är det trots allt Tickell och hennes northumbriska tradition som står i rampljuset. Med väloljad säckpipa och spänst i stråken.


Fler recensioner

Annonser