Arashi
Jikan
Skivbolag: PNLRecenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 28 maj 2019
Dela den här recensionen:
Japanska frijazzveteranen Akira Sakata (altsaxofon, B-klarinett och röst) inspelad livs levande, men allt annat än trevande, på intima Pit Inn i Tokyo i september 2017.
Här slår han sina rissäckar ihop med svenske kontrabasisten Johan Berthling (känd från Fire!, Nacka Forum och mängder av andra konstellationer) och norske trumslagaren Paal Nilssen-Love (från bland annat svensknorska Atomic och sitt eget Large Unit).
Akira Sakata är förutom musiken verksam som skådespelare, och har hittat på ett eget språk som japanerna finner roligt. Vi får smakprov på hans humoristiska, eller åtminstone galenpannade inställning till saker och ting då han ställer ifrån sig saxofonen och börjar göra ljud och läten med munnen i inledande Saitaro-bushi Arashi. Paal Nilssen-Love rasslar med olika ting, drar tejp (?) från trumskinnen och gör allsköns ljud medan Berthling plockar och knackar och gnekar på sin kontrabas.
I låten Yamanoue-no-Okura tar allt fart och musikerna liksom ramlar fram som en buss lastad med animerade vildingar, i hög hastighet nedför en stenig serpentinväg Allt slutar dock gott för denna nyfikna och samspelta trio, på tredje albumet sedan starten 2013 på norska Molde International Jazz Festival.